luni, 27 iulie 2015

Utilizarea tehnologiilor multimedia în procesele de predare şi învăţare


            Profesorul are rolul de a pune resursele la dispoziţia elevilor pentru ca aceştia să lucreze pe cont propriu. Resursele trebuie organizate în aşa fel încât să inspire elevii, să-i ajute în învăţare, să le stimuleze formarea de capacităţi de gândire de ordin superior şi să susţină practicile de instruire.
Tehnologia modernă este folosită în scop de resursă şi trebuie să fie conectată elementelor de conţinut disciplinar țintind atingerea obiectivelor urmărite prin unitatea de învăţare.
Pot fi utilizate frecvent, la clasă, de profesor, dar şi de elevi (atunci când îşi prezintă produsele învăţării) următoarele instrumente TIC:
-           prezentările – materiale descriptive, îmbogăţite cu imagini, materiale video şi audio,
diagrame, legături către alte surse (via Internet), Microsoft PowerPoint fiind aplicaţia prin care se pot realiza prezentări variate.
O prezentare de succes trebuie să respecte următoarele condiții:
- primele 3 minute ale unei prezentări sunt destinate captării atenţiei elevilor/ clasei/ auditorului, de aceea, această parte se caracterizează prin utilizarea unor elemente care pot stârni interesul clasei
- redarea liberă a ideilor prezentate prin diapozitive, evitând citirea lor. Auditorul parcurge mai repede decât prezentatorul textul scris, de aceea, prezentările reuşite folosesc text numai pentru ideile  principale, pe care prezentatorul le dezvoltă pentru a face atractivă expunerea.
-  pentru ca atenţia elevilor/ auditorului să fi e îndreptată către vorbitor e bine să se folosească un diapozitiv gol. Astfel, se poate stabili contactul vizual cu interlocutorii
- dacă prezentarea este realizată la un cerc didactic, târg ştiinţific, expoziţie în cadrul unei conferinţe etc., se poate seta timpul corespunzător fiecărui diapozitiv pentru ca prezentarea să ruleze singură, cu reluarea automată atunci când ajunge la sfârşit
-  se folosesc notele de subsol pentru indicarea surselor expuse în prezentareucru – în grup!
-          publicaţiile – destinate comunicării bazate în mare măsură pe text, îmbogăţită cu
imagini, grafce etc. Publicaţiile pot lua diferite forme: buletin informativ, revistă, ziar, broşură sau poster.
-          wiki – bazat pe Web, permite utilizatorilor să adauge conţinut şi să păstreze propriile
lor versiuni succesive, conţine pagini secundare şi categorii. Autorul site-ului poate fi notificat în legătură cu orice intervenţie, şi ca urmare poate monitoriza dezvoltarea conţinutului. Se poate asigur securitatea mediului educaţional creat prin aceea că se poate controla accesul utilizatorilor.
-           blog – pentru jurnale bazate pe Web, cu intrări datate, informaţiile curente f iind
actualizate permanent, ceea ce conferă utilizatorilor opţiunea răspunsului şi a comentariilor. Blogul poate fi folosit la clasă în diferite moduri:
-          Blogul ca instrument administrativ folosit în comunicarea cu elevii şi părinţii.
-          Blogul ca instrument folosit pentru schimbul de idei şi reflecţii
-          Blog ca instrument utilizat pentru publicare

Tehnologia poate fi de ajutor în asumarea unor noi roluri, atât de către profesor cât şi de către elevi, printr-o abordare, diferită de cea tradiţională, prin care elevii ajung să-şi construiască propria învăţare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu