Profesorul are rolul de a pune resursele la dispoziţia elevilor
pentru ca aceştia să lucreze pe cont propriu. Resursele trebuie organizate în
aşa fel încât să inspire elevii, să-i ajute în învăţare, să le stimuleze formarea
de capacităţi de gândire de ordin superior şi să susţină practicile de
instruire.
Tehnologia modernă este folosită în scop de resursă şi trebuie să
fie conectată elementelor de conţinut disciplinar țintind atingerea
obiectivelor urmărite prin unitatea de învăţare.
Pot fi utilizate frecvent, la clasă, de profesor, dar şi de elevi
(atunci când îşi prezintă produsele învăţării) următoarele instrumente TIC:
-
prezentările – materiale
descriptive, îmbogăţite cu imagini, materiale video şi audio,
diagrame,
legături către alte surse (via Internet), Microsoft PowerPoint fiind aplicaţia
prin care se pot realiza prezentări variate.
O prezentare de succes trebuie să respecte următoarele condiții:
- primele
3 minute ale unei prezentări sunt destinate captării atenţiei elevilor/ clasei/
auditorului, de aceea, această parte se caracterizează prin utilizarea unor
elemente care pot stârni interesul clasei
- redarea
liberă a ideilor prezentate prin diapozitive, evitând citirea lor. Auditorul
parcurge mai repede decât prezentatorul textul scris, de aceea, prezentările
reuşite folosesc text numai pentru ideile principale, pe care prezentatorul le dezvoltă pentru
a face atractivă expunerea.
- pentru ca atenţia elevilor/ auditorului să fi
e îndreptată către vorbitor e bine să se folosească un diapozitiv gol. Astfel, se
poate stabili contactul vizual cu interlocutorii
- dacă
prezentarea este realizată la un cerc didactic, târg ştiinţific, expoziţie în
cadrul unei conferinţe etc., se poate seta timpul corespunzător fiecărui
diapozitiv pentru ca prezentarea să ruleze singură, cu reluarea automată atunci
când ajunge la sfârşit
- se
folosesc notele de subsol pentru indicarea surselor expuse în prezentareucru
– în grup!
-
publicaţiile – destinate
comunicării bazate în mare măsură pe text, îmbogăţită cu
imagini,
grafce etc. Publicaţiile pot lua diferite forme: buletin informativ, revistă,
ziar, broşură sau poster.
-
wiki – bazat pe Web,
permite utilizatorilor să adauge conţinut şi să păstreze propriile
lor
versiuni succesive, conţine pagini secundare şi categorii. Autorul site-ului
poate fi notificat în legătură cu orice intervenţie, şi ca urmare poate
monitoriza dezvoltarea conţinutului. Se poate asigur securitatea mediului
educaţional creat prin aceea că se poate controla accesul utilizatorilor.
-
blog – pentru jurnale bazate pe
Web, cu intrări datate, informaţiile curente f iind
actualizate
permanent, ceea ce conferă utilizatorilor opţiunea răspunsului şi a
comentariilor. Blogul poate
fi folosit la clasă în diferite moduri:
-
Blogul ca instrument administrativ folosit în comunicarea cu
elevii şi părinţii.
-
Blogul ca instrument folosit pentru schimbul de idei şi reflecţii
-
Blog ca instrument utilizat pentru publicare
Tehnologia poate fi de ajutor în asumarea unor noi roluri, atât de
către profesor cât şi de către elevi, printr-o abordare, diferită de cea
tradiţională, prin care elevii ajung să-şi construiască propria învăţare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu